Daar bouw je websites mee

Wie is CCMP

Inhoud

Het is inmiddels meer dan twintig jaar geleden dat ik bij mijn toenmalige werkgever Sperwer Retail het kantoor van mijn baas binnenstapte. Ik was al een tijdje bezig met het ontdekken van iets nieuws dat 'internet' heette. Ik zei tegen mijn baas: "Moeten we met onze services en diensten ook niet actief op internet worden?" Ik was op dat moment leidinggevende van de Servicedesk Winkelautomatisering en onze opdracht was om de meer dan 200 PLUS en Garantmarkten te ondersteunen in kassa's, pinapparaten en software. Daarnaast gaven we trainingen op het gebied van kassasoftware, bedrijfseconomische rapportages en urenregistratie. Na mijn uitleg over de mogelijkheden kreeg ik de opdracht om een 'interne website' op te zetten om hiermee winkeliers te voorzien van de laatste informatie over prijswijzigingen, kennis te delen en de bereikbaarheid van de servicedesk te vergroten. Met een paar dikke boeken over ASP en XML (programmeurstaal) wist ik mijn kennis te vergaren en was de website binnen drie maanden operationeel. Een nieuwe uitdaging was geboren!

Adviseur online dienstverlening overheid

Na de succesvolle lancering van de website bij Sperwer besloot ik dat ik 1. mijn kennis wilde vergroten en 2. mijn enthousiasme over de 'online mogelijkheden' wilde verspreiden. Ik kwam terecht bij een andere pionier, Kees van den Tempel van iFocus. Hier startte ik als 'developer' maar als snel bleek mijn kracht te zitten in het adviseren van onze klanten: de lokale overheid. De combinatie van programmeur, consultant en marketeer was een goede. Daarnaast wist ik samen met Kees door mijn creatieve denkwijze nieuwe oplossingen te bedenken voor de toenemende vraag naar online dienstverlening. Voor de gemeente Gouda bouwde ik een compleet Persoons Informatie Systeem waarbij ieder product, afdeling en medewerker gekoppeld werden en zo de structuur van de organisatie plotseling online zichtbaar was.

Na vier jaar mooie samenwerking ben ik overgestapt naar Gemeenteweb, een dienstverlener in dezelfde branch. Ik groeide hier uit tot een 'autoriteit' op het gebied van Digitale Dienstverlening en sprak veel met klanten en externe leveranciers over de mogelijkheden. Tegelijkertijd had ik leiding over de afdeling development waar 'de echte ontwikkelaars' het Content Management Systeem ontwikkelden. Als projectleider heb ik aan de wieg gestaan van een groot aantal innovatieve projecten. Zo koppelde ik de gemeente Beverwijk als eerste gemeente aan DigiD. In samenwerking met Pink Roccade Local Government en eGem was het in 2006 gelukt om een uittreksel compleet digitaal aan te vragen en geleverd te krijgen, voorzien van een elektronische handtekening. Daarnaast gaf ik veel presentaties over online media en was ik een veel gevraagd gastspreker op beurzen en congressen van de overheid. In 2007 heb ik een tijdelijke overstap gemaakt naar de ICTU, een onpartijdige advies- en projectenorganisatie 'binnen de overheid' die werkt aan aan een betere digitale overheid. Het 'binden' van data aan locaties op Google Maps begon mij steeds meer te interesseren en hierin zag ik een gouden kans om inwoners gerichtere content aan te bieden op basis van hun woon- of leefomgeving.

Betrouwbaarheid onder druk

Door al mijn kennis werd ik steeds vaker belast met grote projecten, verkoopadvies en architectuur opdrachten. Regelmatig werd een hogere omzet belangrijker dan een kwalitatief product en goede dienstverlening. Hier ging het mis met mijn betrouwbaarheid en loyaliteit naar klanten. Steeds vaker moest ik een verhaal vertellen dat niet klopte en niet-bestaande functionaliteit verkopen om een klant binnen te halen. Dit begon aan mij te knagen en steeds vaker koos ik de 'kant-van-de-klant' omdat ik een goed product wilde achterlaten. Een lange goede klant-relatie is voor mij belangrijker dan het wegzetten van een half product.

Creativiteit kruipt waar het niet gaan kan

In 2010 heb ik besloten om volledig zelfstandig verder te gaan en de digitale overheidsmarkt achter me te laten. Begin 2005 was ik gestart met mijn uitgeverij in bladmuziek. Hiermee kon in mijn creatieve opleiding als dirigent aan het conservatorium combineren met de kennis uit de online wereld. Ik arrangeer (lees: schrijf muziek) bladmuziek van bestaande popmuziek voor bandjes en orkesten. Door alle ervaringen kon ik me richten op de marketing van mijn eigen bedrijf. Orkesten konden online hun bladmuziek bestellen die ik keurig naar hen toestuurde. Eerst als hard-copy print, later in PDF. Het hebben van een eigen bedrijf gaf me nog meer de kans om me te verdiepen in online vindbaarheid, grafische vormgeving, nieuwsbrieven en custom relation management. Naast mijn werk als arrangeur / uitgever kon ik mijn werk als dirigent en muzikaal leider uitbreiden. In dit werk vind ik het een enorme uitdaging om samen met mijn muzikanten een muzikaal verhaal te vertellen aan het publiek. Niet zelden neem ik de muzikanten mee in een persoonlijk verhaal om de boodschap van de muziek duidelijk te maken. Tegenwoordig heeft deze manier van presenteren een naam gekregen: storytelling? Ook als regisseur (projectleider) neem ik graag de regie van een optreden of evenement in eigen hand.

CCMP: het bundelen van mijn kennis en kwaliteiten

Begin 2020 brak de coronacrisis uit en kwam de culturele sector plotseling stil te liggen. Ik heb direct een beroep gedaan op al mijn kennis van ICT, content en marketing op Sociale Media om oplossingen aan te bieden om toch te kunnen musiceren. Als eerste liet ik muzikanten vanuit huis hun partij inspelen en maakte hier vervolgens een samenspeel- of picture-in-picture video van. Plotseling werd ik een beken mop dit gebied en werd ik gevraagd voor diverse publicaties in landelijk muziekbladen en organisaties. Daarnaast ben ik andere (beroeps)muzikanten gaan adviseren en trainen in alle mogelijkheden van 'online musiceren'. Daarnaast ben ik een aantal keer vanwege mijn brede kennis op dit gebied uitgenodigd om als gastspreker te functioneren in bijeenkomsten over 'digitaal musiceren tijdens de covid pandemie'. Door mijn jarenlange ervaring in het werken met audio- en videosoftware kon ik mooie oplossingen bedenken in combinatie met de online media. Ik besloot de naam CCMP aan te passen naar Cees Coenen Media Producties en hierin mijn kennis onder te brengen van alles wat met online media en creativiteit te maken heeft.

Terug naar online media en websites

Door het inzetten van de online media begon het weer te kriebelen om websites te bouwen. Eind 2020 stond er een oproep in de krant om 'Leusden meer op de kaart te zetten'. Ik besloot deze oproep op te pakken en binnen twee weken zag de website 'Groeten uit Leusden' het levenslicht. Met deze website had ik twee doelen voor ogen:

  1. Bezoekers en bewoners online Leusden en omgeving te laten beleven
  2. Een platform neerzetten waarin ik laat zien welke kennis ik in huis heb

Beide doelen zijn gehaald! Door maps (landkaarten), eigen media (foto's) en content (informatie) te koppelen kan de bezoeker eindeloos door-navigeren in een hoeveelheid data als horeca, wandelingen, bezienswaardigheden en evenementen. Inmiddels is de website hoog te vinden in de zoekresultaten en heeft hiermee een voor Google zo belangrijke authority opgebouwd van een betrouwbare en eerlijke website.

Het platform heeft interesse opgewekt bij een aantal ondernemers en hiermee weet ik nieuwe opdrachten binnen te halen en klanten te binden aan mijn bedrijf. Naast het advies over online content bouw ik zeer moderne responsive websites. Hiermee wil ik andere ondernemers de kans geven om hun dromen waar te maken om hun website correct in te zetten als een verkoopplatform of voor het aanbieden van hun diensten.

Meer informatie over CCMP vind je op 'wat doet CCMP'.