Dit artikel gaat niet over ‘hoe ik je op nummer 1 kan zetten op Google. Ben je daar naar op zoek, dan zit je helemaal verkeerd op deze website en wijs ik je graag door naar het Sprookjesbos in de Efteling. Wil je wel weten hoe je het beste uit je website kunt halen lees dan verder.
SEO en SEA, wat zijn de verschillen
Afgelopen week zat ik met een klant te praten die mij de vraag stelde: “Cees, hoe kan ik beter gevonden worden in Google? Of hoe kan ik überhaupt gevonden worden?” De klant vertelde mij dat hij wat gelezen had over SEO en SEA, snelheid van websites op een mobiel en iets over keywords, maar eigenlijk helemaal niet wist wat dit nu betekent.
Het stond al lang op mijn to-do-lijst om een document te maken waarin ik mijn opdrachtgevers en bezoekers uitleg wat ik eraan doe om de website ‘SEO vriendelijk’ te maken zodat Google graag langskomt om je pagina te indexeren. Daarnaast kunnen we samen een aantal stappen maken, zoals de juiste content schrijven en nadenken over de structuur. Als laatste kan jij als klant beslissen om extra budget vrij te maken om op basis van advertenties zichtbaar te worden in Google of op sociale media zoals Instagram en Facebook.
Wordt dit een technisch verhaal? Zeker niet! Ik ga je mee nemen in de mogelijkheden. Wil je meer weten dan kan je doorklikken op de hyperlinks.
Vooraf: puntentelling van Google
Google (of een andere zoekmachine) bekijkt en test je website op veel onderdelen. Voor ieder onderdeel krijg je punten en de uiteindelijke score is medebepalend voor je vindbaarheid. De score is te verdelen in ‘mobile’ en ‘desktop’. Dit zijn twee aparte scores en sinds een paar jaar vindt Google de score op ‘mobile’ het belangrijkst. Dit is de term Mobile First en vind je later op deze pagina terug.
Hoe werkt een website?
Een website is een stukje software die is opgeslagen op een server ergens in de wereld. Afhankelijk van de ‘hosting’ is dit dichtbij (in Nederland) of ergens in de wereld. Hosting of de hoster is de partij die de servers beheert waar jouw website draait. CCMP huurt een stukje serverruimte in Amsterdam. De partij van wie ik huur, garandeert een bepaalde snelheid en garantie dat de websites 99% online zijn.
Op de server staat jouw website die bestaat uit een geprogrammeerde pagina’s, afbeeldingen en een database. Als een bezoeker naar jouw website gaat, geeft hij de opdracht aan zijn browser om jouw website te laden. Dit houdt in dat de pagina’s, database en afbeeldingen worden samengevoegd als één website pagina die bestaat uit HTML. HTML is de taal waarmee je browser van je laptop of telefoon overweg kan.
Iedere keer als een bezoeker op een link klikt dan wordt die pagina opnieuw samengesteld en aangeboden aan de bezoeker.
Caching en snelheid
Als de webserver maar één bezoeker heeft is dit samenstellen geen enkel probleem. Er draaien echter veel meer websites op de server en is het jammer dat de server iedere keer dezelfde pagina samenstelt om deze aan de browser aan te bieden. Daarom kan je een website ‘cachen’. De server stelt de pagina samen en slaat deze op in zijn geheugen. Als er een andere bezoeker komt dan bestaat de pagina al en hoeft de server die activiteit niet opnieuw te doen. Dit levert een enorme snelheidswinst op die Google ook ziet. Als Google je website gaat indexeren is snelheid een belangrijke factor. Je uiteindelijke score kan je hiermee beïnvloeden.
Dit is stap 1 in het proces van vindbaarheid: een goede webserver met een juiste caching. Die heb ik voor je geregeld. Kan het beter? Altijd! Ben je bereid veel meer te betalen voor hosting dan kan je hier misschien wat winst in behalen.
Accessibility – toegankelijkheid
De toegankelijkheid van je website is ook belangrijk voor Google. Is de structuur logisch opgebouwd, klopt de indeling van een pagina en zijn bijvoorbeeld de afbeeldingen voorzien van de juiste tags. Dit geldt niet alleen voor ‘screenreaders’; software voor visueel beperkten. Ook spraakberichten aan Siri of Google Home vragen om een goede toegankelijkheid. CCMP probeert zo goed mogelijk de websites te voorzien van technische elementen om toegankelijkheid te bevorderen. Daarnaast probeer ik samen met mijn klanten de teksten goed op te maken zodat het begrijpelijk is. Zie het maar als een boek met een juiste inhoudsopgave.
Technische SEO
Heel veel elementen op je website zijn goed toegankelijk. Soms zijn er ook elementen die minder goed toegankelijk zijn en daar kan je punten op verliezen. CCMP doet er alles aan om de technische SEO op orde te hebben. Dit is een intensief proces aangezien Google zijn algoritmes continue verandert. Tijdens het bouwen bespreken we met elkaar welk onderdeel op een pagina minder hoog kan scoren in de puntenlijst. Hoe ‘saaier’ je website hoe beter de score :). Alle elementen die ‘bewegen’ of een bepaalde actie uitvoeren gaan meestal ten koste van de technische SEO.
Een mooie site is belangrijk, een duidelijke site is beter
Je website is er voor je bezoekers
Het lijkt nu alsof je bijna geen aantrekkelijke website meer kan maken. Dat is natuurlijk onzin. Je bouwt je website niet voor Google maar voor je bezoekers, je klanten. Dat weet Google ook heel goed en vindt dit erg belangrijk. Het plaatsen van een video kan voor de klantervaring ontzettend veel bijdragen of hij met jou in zee gaat. Dat is natuurlijk je uiteindelijke doel! Voor je score is dit misschien iets minder goed. Samen kijken we er dan naar hoe je de video het beste kunt weergeven. Soms moet je hiervoor een andere plugin aanschaffen die de afhankelijkheid van zo’n element verbetert. CCMP is altijd opzoek naar de beste plugins om je website te verbeteren. Hiervoor geldt dat er uitsluitend gebruik gemaakt wordt van professionele (betaalde) plugins.
Mobile First – responsive website
Een belangrijke ontwikkeling van de afgelopen jaren is de toegankelijkheid van je website op een smartphone (mobile). De cijfers liegen er niet om dat je website voor meer dan 80 procent bezocht wordt vanaf een smartphone. Je begrijpt wel dat met alle soorten telefoons en tablets het een enorme uitdaging is om je website goed weer te geven. Als je ‘offline media’ gebruikt zoals een folder of een magazine dan weet je vooraf het formaat waarop jouw aankondiging gedrukt wordt. Iedere klant krijgt datzelfde formaat in handen. Helaas is dit met websites precies andersom: de klant bepaalt de afmeting van zijn scherm. Heeft de ene klant een iPhone 12 plus, heeft de andere klant een Samsung Mini. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het ‘mobile platform’, ook iedere laptop of beeldscherm heeft zijn eigen resolutie. Google beoordeelt je website vooral op hoe deze functioneert op een smartphone. Dit is de term ‘mobile first’.
Wat is Responsive Design
CCMP bouwt je website vanaf het begin af aan op basis van je smartphone. Dit is lastig aangezien de meeste ‘designers’ een vormgeving aanbieden op basis van een laptop-scherm.
Om de kosten te besparen en je website goed onderhoudbaar te maken wordt er één pagina gebouwd die werkt op een laptop of beeldscherm maar ook op een smartphone of tablet.
Hoe werkt dit?
Als je de browser je website laadt wordt bekeken voor welke type ‘device’ de pagina samengesteld moet worden. Hiervoor zijn zgn ‘media queries’ en ‘break-points’. De termen moet je snel weer vergeten maar wel snappen wat het doet:
Als je drie dozen op een plank wil zetten dan hangt het van de lengte van de plank af of deze dozen naast elkaar of op elkaar staan. Hoe meer ruimte, hoe meer dozen naast elkaar. Hoe minder ruimte, hoe meer dozen op elkaar.
Kan je je het voor je zien? Ik werk in strakkere structuren, omdat je website hiermee schaalbaar is. Staan er drie foto’s naast elkaar op een laptopscherm dan staan ze op een smartphone onder elkaar. Ook kan het zijn dat je bepaalde elementen weg laat op een smartphone scherm…… Weglaten?
Dit is de reden dat CCMP bouwt vanuit het mobile first principe: alle belangrijke informatie moet zichtbaar zijn op een smartphone. Alle extra, minder belangrijke elementen kan je toevoegen op een groter formaat scherm.
Formaat van je afbeeldingen
Afbeeldingen zijn altijd onderwerp van discussie. Je wilt het liefst de meest mooie kleurrijke foto’s op je website. Direct vanaf je smartphone hup naar je geweldige blogpost. Veel websites die ik audit (controleer) hebben foto’s van soms wel 3, 4 of 5 mb en dan ook nog in het PNG formaat. Lees het verhaal ‘afbeeldingen: het juiste formaat’ over hoe je dit wel goed kunt doen.
Om je snelheid te verbeteren moet je foto’s aanbieden in een bepaalde resolutie. Afhankelijk van het doel van de foto op je pagina wordt deze in een bepaald formaat geladen. Heb je een overzicht van 10 artikelen onder elkaar met allemaal een afbeelding en een samenvatting dan wil je nooit de hele foto laden. Klikt een bezoeker door naar de pagina waarop dat ene artikel volledig beschreven staat dan kan je hier ook een groter formaat afbeelding weergeven.
Wil je nog verder gaan dan kan je afbeeldingen niet op je webserver opslaan maar op bepaalde zgn ‘CDN’ netwerken. Dit zijn servers die speciaal ingericht zijn om jouw afbeelding te transformeren naar het formaat van het scherm en hiermee zo snel mogelijk aan te bieden. Dit levert snelheidswinst op en dus meer punten bij Google.
Tot zover iets over ‘de technische kant’ van SEO.
Content is King
Je website bestaat uit informatie die je aanbiedt aan je klanten. Deze informatie, op zijn Engels ‘content’ bestaat uit je product en/of je service en dienst die je aanbiedt. Daarnaast kan je website bestaan uit ‘blog’-berichten. Dit zijn verhalen over een bepaald onderwerp.
De laatste decennia was het een hype om zo veel mogelijk woorden bij elkaar te zetten waarop je gevonden wilt worden. Dit is gelukkig verleden tijd. De zoekmachines zijn zo slim dat ze zelf verbanden leggen tussen woorden. De kwaliteit van je content staat hoog bovenaan: hoe uniek en betrouwbaar is de informatie die jij deelt op je website. Google (maar lees vooral JE KLANT) wil een eerlijk, betrouwbaar en informatief verhaal. Schrijf hier naar! De laatste jaren is ‘storytelling’ het buzzwoord: een verhaal vertellen. Voor de een is dit makkelijker dan voor een ander. Je kunt hiervoor ook CCMP inhuren.
Keywords en long tail keywords
Google maakt nog steeds gebruik van keywords en iedereen probeert hierin bovenaan te komen. Zoek maar eens op ‘SEO’ je krijgt een ongelofelijke lange lijst van websites met informatie. Deze lange lijst wordt aangevoerd door een rijtje advertenties (dit is zgn SEA, zie verderop in het artikel) en daarna de gevonden resultaten. Je snapt wel dat bedrijven met een groot budget (tienduizenden euro’s) meestal hoger staan omdat ze veel mensen kunnen inzetten voor de perfecte tekst.
Met zgn Long tail keywords kan je beter scoren. Een long tail keyword is meestal een zin van minimaal drie of vier woorden waarmee je je product of dienst beschrijft. ‘Lekker eten in Leusden’ of ‘een e-chopper huren in de omgeving Amersfoort’ geeft je een grotere mogelijkheid om bij de eerste tien zoekresultaten te komen dan klakkeloos een keyword.
Denk dus goed na over wat je schrijft en wees specifiek. Je kan heel breed willen schrijven omdat je denkt dat je dan meer kans hebt om gevonden te worden maar dat is niet het geval. Ga de diepte in en zorg dat je een bepaalde autoriteit wordt. Dit artikel zal zeker niet hoog eindigen omdat het over heel veel onderwerpen gaat. Toch is het een artikel die ik graag laat lezen aan mijn opdrachtgevers en bezoekers die geïnteresseerd zijn. Aan mij dus de kunst om bezoekers op één of andere manier naar mijn website te halen en ze daarna over te halen om dit artikel te lezen. Dit kan ik op verschillende manieren doen, maar daarover later meer.
Keyword onderzoek
Het is altijd goed om vooraf te checken hoe je op een keyword kan ranken. Hiervoor zijn een aantal simpele programma’s voor waar je wel iets mee kunt. Wil je echt onderzoek doen dan kom je in het duurdere segment uit waar je zomaar 200 euro per maand betaalt voor een inzicht in zoekwoorden. In dit artikel ga ik niet verder uitweiden maar lees vooral mijn blog over Keyword onderzoek die binnenkort zal verschijnen.
Local SEO
Als laatste nog een stukje informatie over Local SEO. De naam zegt het al: lokaal gevonden worden. Veel bezoekers zoeken informatie in hun omgeving simpel weg omdat ze er toevallig zijn of gewoon een leverancier in de buurt willen. Geef daarom altijd ergens je plaatsnaam op waarin je gevonden wilt worden. ‘Je kinderfeestje in Leusden vieren’ zal beter geïndexeerd worden op basis van de plaatsnaam.
Advertenties
Tot nu toe ging dit artikel over je eigen website met je eigen informatie. Dit heet in marketingtermen ook wel ‘owned media’. Daarnaast heb je nog ‘earned media’ en ‘paid media’. Earned Media is media waar je je plaatsje moet verdienen. Denk hierbij aan Facebook en Instagram waarbij mensen je volgen ‘of je leuk vinden’. Paid Media staat voor ‘het betalen’ om gevonden te worden.
Adverteren in Google
Bij de start van je bedrijf is de vraag hoe snel de zoekmachine je website gaat ‘oppakken’. Hoe langer je website bestaat des te meer informatie is er beschikbaar over bezoekers, kwaliteit en ‘backlinks’. Backlinks zijn andere websites waar jouw bedrijfs-url vermeld wordt.
Google lijkt gratis maar dat is het natuurlijk niet. Bedrijven betalen geld om ‘bovenaan te staan’. Google gebruikt deze inkomsten weer om hun product te verbeteren. Ik hoor je al denken: wie meer betaalt, krijgt dus meer bezoekers’. Dit is absoluut niet waar. Googles business is het aanbieden van zoekresultaten waar de bezoeker gelukkig van wordt. Ik klik zelf bijna nooit op ‘gesponsorde links’ of advertenties maar altijd naar de ‘originele’ zoekresultaten. Het is dus zaak dat je op beide scoort als je hier geld voor wilt betalen.
Het opzetten van een goede advertentie is niet altijd makkelijk. Er zijn veel factoren waar je rekening mee kunt houden. Wees je daarom bewust van hoe een klant denkt en waarop hij zoekt. Je kan deze informatie op een aantal plaatsten terug zien of op websites als ‘Answer the Public’. Op de website meneeroctopus.nl/answer-the-public-alternative-gratis-nederlands/ staat een mooi artikel.
Adverteren op social media
Ook social media als Facebook, Instagram en Tiktok laten bedrijven adverteren. Je kunt dit op verschillende plaatsen doen. Zo zie je op Instagram advertenties terug tussen je story’s of op je tijdslijn. Besef dat Facebook en Instagram meer over de achtergrond van een bezoeker weet omdat de bezoeker dit heeft moeten invullen. Zo weet Facebook hoe oud iemand is en wat zijn hobbies zijn. Hierdoor kan je beter en gerichter adverteren.
Nieuwsbrieven en terugkerende bezoekers
Zonder te uitgebreid in te gaan op ‘remarketing’ heb je de mogelijkheid om zelf actief met je bezoekers of klanten aan de slag te gaan. Heeft een klant een product gekocht of een dienst afgenomen? Vraag hem om een review of om in te schrijven op je nieuwsbrief. Bestaande klanten kan je eerder verleiden tot tweede aankoop dan nieuwe klanten. Ze kennen jou en weten je kwaliteit. Door je bezoekers en klanten automatisch op te nemen in je kosteloze nieuwsbrief module kan je met gemak de hele doelgroep bereiken door bijvoorbeeld één keer per kwartaal een nieuwsbrief te sturen. Dit hoeft niet altijd een ingewikkeld verhaal te zijn maar kan ook een leuk feitje zijn waar ze iets aan hebben.
Zorg dat je in je nieuwsbrief links opneemt naar je website. Het liefst laat je ze uitkomen op een specifieke landingspagina. Dit is een pagina op je website die helemaal ingericht is om je bezoeker direct te informeren of een product of dienst aan te bieden. Weet je nog niet met welke tool je een nieuwsbrief maakt en kunt versturen? Ik kan je helpen bij het opzetten hiervan.
Tot slot
Focus je niet te veel op alleen maar zoekresultaten. Jouw dienst of product moet kwaliteit hebben en dat mag je uitstralen op je website. Zorg voor goede teksten die voor je bezoekers of klanten duidelijk en interessant zijn. Dan alleen win je de strijd om je positie. Google is een hulpmiddel en geen doel op zich.
Wil je meer informatie over de mogelijkheden neem dan contact op of schrijf je in voor de nieuwsbrief.