Begrippenlijst voor SEO en online marketing

Je vindt hier een overzicht van de meest gebruikte termen en woorden die te maken hebben met websites, seo en online marketing. Kan je de juiste term niet vinden dan kan je altijd bellen.

Caching

Een pagina van een website is een stukje programmacode die wordt uitgevoerd op de server. Het haalt content op uit de database en voegt dit samen met een template en/of afbeeldingen. Door deze pagina samengesteld op te slaan in het geheugen van de computer is er meer ruimte voor andere bezoekers en dus snelheidswinst.

Call to Action

Een CTA (Call to Action) is een afbeelding, text of button die je bezoeker op de website direct laat reageren. Een goed voorbeeld van een CTA is de actie om je in te schrijven op een nieuwsbrief of het bestellen van een product.

CDN

Een CDN is een netwerk van servers over de hele wereld die een 'copy' van jouw website opslaan om ze eerder aan de bezoeker te kunnen 'serveren'. Het Content Delivery Network is opgezet om het wereldwijde netwerk minder te belasten en websites in andere delen van de wereld sneller te laden.

Content Management Systeem

Een CMS (Content Management Systeem) is een programma waarmee je de website en de informatie (content) kunt beheren. Een goed voorbeeld is Wordpress.

Conversie

Customer Journey

De weg vanaf het eerste moment tot aan de sales-activiteit.

Earned Media

Het verdienen ('earned') van een like op social media. Bezoekers moeten je bericht of story een waardering geven. Hoe meer likes je ontvangt hoe vaker je bericht of story wordt getoond aan andere bezoekers.

GDPR of AVG

De afkorting GDPR staat voor General Data Protection Regulation. In Nederland noemen we dit de AVG en bestaat uit een set regels voor het het beschermen van de privacyrechten van burgers.

Google Ads

Landingspagina

Een landingspagina wordt vaak gemaakt voor een specifieke campagne of advertentie. De bezoeker wordt dan vanuit de campagne (nieuwsbrief, Google Ad of story) direct doorgestuurd naar een specifiek opgemaakte pagina met de bedoeling hier gelijk tot een sales-activiteit over te gaan.

Local Seo

Steeds meer gebruikers van een smartphone delen hun locatie tijdens het zoeken. Met Local SEO kan je heel gericht je website tonen als een bezoeker in de buurt is van je geografische locatie.

Mobile First

Google heeft de strategie om een website hoger te 'ranken' op basis van de resultaten op een mobiel platform als een smartphone. Functioneert je website slecht op een smartphone dan zal deze een lagere plaats hebben in de zoekmachine.

Owned Media

Je eigen website of sociaal media kanaal wordt 'owned media' genoemd. Je zal hier zelf alles aan moeten doen om gevonden en weergegeven te worden.

Pagespeed

Je pagespeed is de snelheid waarmee je website geladen wordt oftewel alle elementen op je pagina weergegeven zijn. Deze websitesnelheid bestaat uit een aantal factoren en spelen een belangrijke rol in Mobile First indexing van Google.

Paid Media

Als je betaald voor een advertentie in Google of Sociale Media heet dit 'paid media'. Met betaalde advertenties komt je website of pagina op een bepaalde positie te staan of worden ze getoond tussen story's of berichten door.

Ranking

De positie van je website in Google heet 'ranking'. Het gevonden worden op een specifiek zoekwoord heet 'ranken'.

Responsive Design

Dit is een ontwerp van je website die zich aanpast aan 'het beeldscherm' waarop die getoond wordt. Op een smartphone zal de opbouw anders zijn dan op een breedbeeldscherm. Dit is een belangrijke voorwaarde voor technische SEO.

Sales Funnel

Een sales funnel is een marketingmodel dat het proces beschrijft waarbij geïnteresseerden in een product of merk daadwerkelijk klant worden. In de sales funnel of ‘verkooptrechter’ wordt de doelgroep verleidt tot een aankoop door middel van geautomatiseerde boodschappen die naar hen verstuurd worden.

SEA

Bij SEA betaal je voor een reclame van je product of dienst tussen de aangeboden zoekresultaten door. Met een flink budget kan jouw pagina als eerste vermeld worden in de advertenties bovenaan de zoekpagina.

Search Engine Optimization

Een technisch onderdeel van SEO is de optimalisatie van je website om je content nog beter doorzoekbaar te maken. Het is een combinatie van snelheid, structuur en contentweergave.

SEO

SEO is een verzamelnaam van meer dan 200 technieken om je website 'hoger' in de zoekresultaten te laten verschijnen. CCMP concentreert zich op de techniek, de content en de links.

SERP

Search Engine Results Page oftewel de tekst die wordt weergegeven op de zoekpagina van bijvoorbeeld Google.

Squoosh

Squoosh is een populaire kosteloze editor om afbeeldingen te bewerken en te optimaliseren voor je website of presentaties.

Story telling

Het schrijven van informatie in op een vertellende manier is de basis van Story Telling. Je verteld een 'persoonlijk' verhaal aan de bezoeker van je website zodat deze meer wordt meegenomen in de content die je aanbiedt.

Zoekmachineoptimalisatie

Het optimaliseren van je website of pagina om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Technieken hiervoor zijn o.a. het toevoegen van Schema's, een duidelijke structuur en opbouw van je content en het verhogen van de laadsnelheid door het weglaten van onnodige scripts en bestanden.